بررسی دیدگاه علمای فریقین در تعیین حدود پوشش و اشتغال زنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خواهران

10.22081/jpp.2024.69337.1023

چکیده

امروزه در حوزه مطالعات زنان، مسائل بسیاری وجود دارد که اندیشمندان اجتماعی و صاحب‌نظران در این حوزه به‌صورت جدی درباره آن بحث می‌کنند. در میان این مسائل برخی از مسائل هست که نسبت به دیگر مسائل، به لحاظ مسئله بودگی و نیز آسیب‌های ممکن در آن، اهمیت بیشتری دارند. از میان آن‌ها می‌توان به دو مسئله پوشش (حجاب) و اشتغال بیرون از خانه زنان اشاره کرد.
حجاب یکی از مفاهیم مهم، حیاتی و با اهمیت در اسلام است و یک عنصر اصلی از هویت و تعیین کرامت انسان در نظر گرفته می‌شود. حجاب در اسلام نقش مهمی در تقویت ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی دارد؛ زیرا این پوشش نه‌تنها از دیدگاه نامناسب نامحرمان، حفاظت می‌کند، بلکه هویت و ارزش‌های فردی را نیز به نمایش می‌گذارد.
اشتغال زنان نیز در کنار مسئله حجاب، از دیگر مسائلی است که باید درباره آن به گفتگو نشست. چرایی آن هم درباره فوایدی است که از این موضوع عاید فرد، خانواده و جامعه می‌شو؛ از سوی دیگر آسیب‌هایی است که برای این سه دسته (فرد، خانواده و اجتماع) به همراه دارد. اشتغال در مفهوم جدید آن‌که فعالیت اقتصادی مزدبگیر در ساعات معین و خارج از محیط خانه است، بیشتر محصول انقلاب صنعتی و جایگزین شدن کار در کارخانه‌ها و ادارات به جای فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است که در کنار خانه و در ساعات انعطاف‌پذیر، انجام می‌گرفت. رشد روزافزون حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی، هم ناشی از تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و هم منشأ تحولاتی در همه این عرصه‌ها است. نگارش حاضر بر آن است که به مقایسه همه‌جانبه این دو مسئله در نگاه فریقین و با نگاه تطبیقی و قیاسی بپردازد.

کلیدواژه‌ها